Pages - Menu

7.3.13

Apabila Murid Saling "Mencarut" B***

http://www.angry-birds-game.info/wp-content/uploads/2011/03/Angry-Bird-and-Pig.png

Salam untuk semua, moga dirahmati

"P*g...!" murid A maki murid B, lancarkan pergaduhan.

"You lah....you pun P*G." Murid B tuding jari. (Murid A dan B bukan Islam)

Aku yang berdiri di antara mereka tak dipeduli, dalam hati nak ja ketuk2 kepala budak2 ni...aku pada awal agak tergamam, agak pelik dengan maki B*** dalam bahasa Inggeris ni...

"Cikgu, perkataan P*G tak boleh sebut depan orang Melayu kan...?" Soal murid A.

"Haaaaa..!!! You cakap "bad word" pada cikgu...." Murid B lancarkan provokasi, menarik perhatian aku supaya meletakkan salah pada murid A semata2.

"Kenapa P*G tu "bad word"...?" soal aku. Kedua2nya tercengang berfikir seketika.

"Orang Melayu tak boleh makan, bukan tak boleh sebut atau dengar "bad word" tu..." Jelas aku.

"Kalau P*G itu "bad word", kenapa kamu makan...?" Soalan aku terakhir. Masing2 bertambah tercengang. Pergaduhan terhenti secara aman.


Notakaki: P*G=B***=Khinzir (kelihatan sopan, haram makan sehingga disebutnya menimbul kesialan.)

1 comment:

  1. situasi yang mencabar kepintaran guru...tapi cikgu berjaya menanganinya dengan bijak, tahniah!

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...