Pages - Menu

30.1.13

Pemanasan Global, Aliran Air Di Atas Bumbung Rumah..?

Salam untuk semua, moga dirahmati

Aku baru balik kejap tadi pusing2 cari rumah sewa/beli. Balik ja dari sekolah, solat dan terus mencari kawasan2 yang sudah dikenal pasti. Sampai aku kat satu kawasan perumahan rumah teres, aku dok perati (tengok) satu rumah ni...apa dia buat atas bumbung tu? Kenapa? Air dok mengalir sepanjang masa keliling rumah tu...ada tangki bumbung bocor ka? haha.


Rajin pulak dok belek rumah orang...baru aku sedar lepas buat tinjaun lebih kurang 5 minit...haha tuan rumah biarkan air mengalir sebab mengurangkan kepanasan dalam rumah. Kadang2 benda ni ada di kedai2/restoran besar. Kira sekarang ni cuaca panas betul sampai ada yang bertindak menyejukkan rumah begitu. Aku yang atas motor hampir dua jam tadi lagilah terasa bahangnya, kalau diteruskan hingga 3 jam silap2 boleh demam aku ni esok..panas! huih! lain macam panas la ni, patutlah tahun 2012, sainstis buat kajian tahun paling panas sepanjang tempoh 10 tahun. Aisberg kat kutub macam cair, paras air laut makin tinggi.


Atas motorsikal tadi aku dok bayangkan 10 tahun akan datang, bagaimana alam sekitar kita? Kalau sekarang sudah ada dialirkan air menerusi bumbung2 rumah, macam kita 10 tahun lagi? entah, tong ais pun boleh letak atas bumbung...huh! Sama2 menjaga alam...berhenti rokok, buang sampah dalam tong sampah. Mesej mudah! Ringkas!

9 comments:

  1. panas...
    sebab harga rumah tinggi pun yer jugak

    ReplyDelete
  2. memang panas..tapi nak siram2 bumbung air kang bil air lak naik melampau//heheh

    ReplyDelete
  3. Aku pernah tengok jugak orang pasang air pancut kat atas bumbung rumah dah lama dah,yang paling berkesan kalau atap zink lah sejuk sikit,tapi bil air tangung la sendiri,hehe..

    ReplyDelete
  4. Kalau ada duit lebih baik kita pindah kutub utara jika BN menang pilihan raya nanti. Cuaca akan menjadi lebih panas jika mereka menang (menang cara tipu). He...he..

    ReplyDelete
  5. Apa kata kalau mereka tanam pokok sayuran kat bumbung rumah....flatkan bumbung, taruh tanah (cam dalam pasu tu...), pastu siram....hasilnya boleh dituai, dijual dan tambahkan pendapatan?????

    ReplyDelete
  6. Hakikatnya zaman rasulullah dah dikatakan bumi ini telah tua apalah lagi 14 abad telah berlalu. Terlalu tua sudah bumi Allah ini..

    ReplyDelete
  7. mujur kadangkala hujan turun...

    ReplyDelete
  8. eh, ada jugak camni. 1st time dengar..

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...