Pages - Menu

12.4.11

Moga Kalian Bersabar Dengan Ketentuan-NYA

Salam untuk semua, moga dirahmati-NYA.

Entri khas untuk dua orang sahabat baik, Muhamad Che Ros dan Naim Rosli. Ibu kepada Muhamad (Mad) sedang nazak di Hospital Sebarang Jaya Pulau Pinang dan Ayah kepada Naim masih kritikal akibat kemalangan lepas. (Mad) Ibunya baru2 ini dikatakan mengalami kerosakan buah pinggang  yang teruk dan yang terbaru doktor baru dapat kesan penyakit kanser (stage 4), beberapa organ penting tak dapat fungsi da. 

Saya dapat panggilan dari Mad tengahari tadi. Sedih juga dengar suara dia dalam panggilan tadi, dua tahun lepas Mad dah kehilangan ayah, sekarang mungkin Mad perlu menerima hakikat dan takdir akan kehilangan seorang ibu yang disayangi...Mad sendiri bagi tahu yang ibu dia tidak ada harapan lagi untuk sembuh, doktor hanya memberikan peluang kepada para waris untuk melawat. Saya hanya mampu memberikan kata-kata semangat, nasihat supaya dia kuat dan tabah terima ketentuan ni.

Siapa yang tak sayang mak dan ayah kan. Saya sendiri tak dapat nak gambarkan kalau ada kat tempat Mad sekarang ni. Saya doakan semoga Allah mempermudahkan urusan akhir ibunya. Siapa yang berkesempatan jom sedekah bacaan Yasin kepada ibu sahabat baik saya. Mudah2an detik2 kematian kita suatu hari nanti , akan ramai yang memberikan sedekah bacaan ayat-ayat sucian Al Quran...insyaAllah.

“Bacalah yasin kepada orang-orang mati diantara kalian” {HR. Abu Dawud jilid 8/385}, hadist ini disahkan oleh Ibn Hibban.


Pendapat Abu Hatim dan sebagian ulama’ lainnya “ sunnah dibacakan Yasin, ketika menjelang kematian (sakarotul maut) karena Surat Yasin menceritakan kiamat, tauhid dan kisah-kisah umat terdahulu”. Namun menurut Ibn Rif’ah, dianjurkan membacanya setelah meninggal. Oleh karena itu lebih utama menggabung keduanya (membacanya di waktu sakarotul maut dan setelah meninggal). {Faidul Qodir juz 2 hal. 86}

5 comments:

  1. innalillah .. semua sahabat2 itu sabar ...

    ReplyDelete
  2. semoga semuanya baik2 blake....
    insyaallah..

    ReplyDelete
  3. Al-Fatihah..
    Semoga keluarga arwah bersabar n tabah lalui ujian nie......

    ReplyDelete
  4. Adalah lebih baik kalau kita tahu nama beliau/sisakit agar bila kita hendak sedekahkan surah yaasin itu kita boleh sebut khususan kepada sipolan bin/binti polan....

    Doa kakak moga kawan mohamadazhan tabah dan redha atas ketentuan Allah ini....

    ReplyDelete
  5. salam semua sahabat

    terima kasih atas doa kalian, insyaallah moga Allah mengurniakan yang terbaik

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...