Pages - Menu

12.4.11

Israel Bagi Amaran Kepada Misi Mavi Marmalla II



PM Yahudi Netanyahu telah bagi warning pada NGO dan aktivis-aktivis dari lebih 25 buah negara agar tak meneruskan misi flotilla kemanusian ke Gaza. Ini merupakan misi kedua Mavi Marmara setelah misi sebelumnya pada bulan Februari 2010 diserang oleh komando Yahudi yang mengakibatkan 9 orang aktivis Turki terbunuh termasuk sorang rakyat US keturunan Turki.

Netanyahu berucap kepada ketua-ketua misi EU di Jurusalem dan menegaskan flotilla baru ni "mesti dihalang" demi kepentingan Israel dan Eropah. Beliau mendakwa bahawa misi ini merupakan satu cubaan provokasi yang akan dilancarkan pada bulan Mei atau Jun, dan akan menimbulkan suasana genting di Timur Tengah.

Wakil-wakil dari 25 buah negara akan mencuba misi flotilla kedua ini pada bulan Mei bagi memperingati ulang tahun peristiwa berdarah dalam misi flotilla pertama dulu, di mana ianya telah dihalang oleh komando Yahudi lahanat. Pertubuhan bantuan Islam Turki, atau iHH, baru-baru ini mengumumkan ia sedang membuat persedian untuk melancarkan satu flotilla bantuan yang baru ke Gaza. Semenanjung Gaza mengalami sekatan sejak 2006 oleh regim Yahusi setelah seorang askar Yahudi ditawan militan Palestin.

Yahudi mengetatkan lagi impot dan ekspot setahun kemudian bila Hamas memperolehi kuasa dan mentadbir kawasan yang didiami 1.5 juta penduduk, menendang keluar para penyokong Mahmoud Abbas.



Azhan: Amaran? puak2 yahudi laknat ni penakut juga sebenarnya...mungkin Iran dan Turki boleh main peranan penting dalam membawa armada laut mengiringi misi Mavi Marmala II.



Benjamin Netanyahu...memang laknat!

4 comments:

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...