Pages - Menu

18.11.11

Replika Rumah Rasulullah Menyentuh Hati | Gambar Rumah Asal Rasulullah Yang Dirobohkan

http://qitori.files.wordpress.com/2007/12/rumah-nabi-sayyidah-khadijah-tempat-mereka-berdua-tinggal-selama-25-tahun-pun-dibongkar.jpg
Ini adalah foto Rumah Nabi Saw dan Sayyidah Khadijah as, tempat mereka berdua tinggal selama 28 tahun.

Salam untuk semua, moga dirahmati-NYA

Hati aku sayu, sebak…aku terdiam seketika apabila melawat replika rumah baginda nabi Rasulullah SAW di Taman Seni Islam, Shah Alam (bersebelahan masjid negeri). Itu replika yang dibuat cantik, tetapi aku terbayang2 suasana sebenar keadaan rumah asal baginda nabi yang ringkas, kecil tetapi ruangan2nya sangat tersusun. Aku melihat informasi yang dipaparkan, replika dibina mengikut ukuran sebenar bentuk rumah baginda. Aku tak dapat snap gambar kerana larangan menggunakan kamera di kawasan tersebut…

Insan kamil, insan termulia, teristimewa, Penghulu para nabi dan rasul, kekasih Rabbul Jalil…masyaallah…hidup sangat sederhana…dihiasi bumbung rumah yang diperbuat daripada pelepah tamar, lantai pasir dan beberapa ruangan khas seperti bilik solat baginda, ruang tetamu, bilik anak kesayangannya Fatimah Azzahra menggambarkan Rasulullah sangat menitik beratkan kesederhanaan hidup.

Jikalau nak dibandingkan dengan rumah umat2nya sekarang…jauh berbeza sangat. Tapi masih ada lagi lopak2 ketidakpuasan hati terhadap kehidupan serba lengkap yang kita rasai sekarang…aku tiba2 rasa malu. Malu menjadi umat yang tidak mampu bertanggungjawab untuk agama sebaiknya…untuk diri kadang2 lalai, jauh sekali utk diteladani…berharap apabila kita tersimpang jauh, mudah2an Allah kembalikan hati kepada jalan yang diredhai…ampunilah dosa2 kami umat akhir zaman…moga kalian dirahmati =)


Gambar Rumah Rasulullah Yang Dirobohkan


http://qitori.files.wordpress.com/2007/12/reruntuhan-rumah-khadijah_o.jpg
Di atas ini gambar sisa runtuhan rumah Nabi Saw & Sayyidah Khadijah as yang dilihat lebih dekat.

.
http://qitori.files.wordpress.com/2007/12/pintu-masuk-kmr-rasul-di-rmh-khadijah_o.jpg
Gambar di atas ini adalah runtuhan pintu masuk ke kamar Rasul Saw di rumah Sayyidah Khadijah as
.

http://qitori.files.wordpress.com/2007/12/kamara-nabi-sayyidah-khadijah.jpg
Di atas ini adalah Gambar runtuhan tempat Sayyidah Fatimah as, puteri kesayangan Rasulullah Saw dilahirkan.

.
http://qitori.files.wordpress.com/2007/12/tempat-ketika-sayyidah-fathimah-zahra-dilahrirkan_o.jpg
Gambar di atas adalah sisa runtuhan kamar Rasul Saw dan Sayyidah Khadijah as.

.
http://qitori.files.wordpress.com/2007/12/mihrab-tempat-rasulullah-biasa-shalat-di-rmh-khadijah_o.jpg
Di atas ini adalah gambar runtuhan mihrab tempat Rasulullah saw bersolat.

19 comments:

  1. nak pegi jugk la tgk replika tu..

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..moga kita dapat meneladani sifat sederhana Rasulullah..

    moga beroleh manfaatnya =)

    ReplyDelete
  3. Ya....

    Rasulullah sentiasa berderhana dalam setiap tindakan....

    thanks for sharing gambar neh...tak pernah tgk..

    ReplyDelete
  4. wah...belum penah tengok lagi ni...;d

    ReplyDelete
  5. TQ bagi info bro..terbaik..boleh share ngn org macam aku ni..ntah bile nk pegi pameran2 macam ni

    ReplyDelete
  6. aku pun ikut kawan ja tadi, tak tau jg ada pameran2 macam ni...insyaAllah yang baik sama2 dikongsi =)

    ReplyDelete
  7. salam, rumah yang sederhana bagi insan yg terhebat didunia..

    ReplyDelete
  8. xtahu pn wujudnya replika tu..baru ek???

    Bila tgk gambar2 ni hati jadi sayu dan sedih....

    ReplyDelete
  9. Salam Dik.
    Semoga diberkati Allah swt. Terima kasih n3 menarik ini. Sangat bermanfaat untuk semua.

    ReplyDelete
  10. Hebat orangnya tak setanding rumahnya.. kita pulak hebat rumahnya tidak setanding orangnya..

    ReplyDelete
  11. kalaulah saja kita blh sewasatiah nabi..alangkah baiknya..mudah2an ada rezeki utk melihat replika ini;D

    ReplyDelete
  12. kiranya besar la rumah Rasullullah ni kan?

    ReplyDelete
  13. pameran kat mana ni?xpnh jmpa n tgk lg sblm2 ni....walapun tinggal runtuhan tp nilainya amat tinggi..

    ReplyDelete
  14. Tak besar pun, cuma gambaran itu adalah kawasan yang ditutup oleh benteng2 sebelum merobohkan.

    Pameran tu kat Taman Seni Islam Shah Alam (bersebelahan dengan Masjid Negeri Selangor)

    ReplyDelete
  15. Rasul sebagai contoh tauladan... sayangnya telah dirobohkan pula....

    banyak orang dapat memahami sifat baginda lebih dekat lagi kalau tak di robohkan...

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami...
    honda civik 1.6 vs mitsubishi evo 6

    ReplyDelete
  16. sedihnyaa
    emmm
    nape dirobohkan
    aduhaiii
    huuuuu

    ReplyDelete
  17. syahdu je tengok rumah Rasulullah SAW

    ReplyDelete
  18. subhanallah... terasa sebak bila melihat.... terasa rindu pada junjungan kita.... mudah2han kita dapat bersama denganya di akhirat kelak amin....

    ReplyDelete
  19. Ini kerajaa wahabi yg robohkan,,di belakang wahabi adalah yahudi

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...