Pages - Menu

5.7.11

Fungsi Kulit Manusia | Lapisan Nipis Suatu Penciptaan Hebat


Lubang-lubang berukuran sangat kecil yang ada di kulit kita disebut pori-pori. Jumlahnya sangat banyak, berjuta-juta. Pori-pori ini membantu tubuh dalam mengeluarkan air dalam bentuk keringat yang berfungsi dalam menjaga suhu tubuh tetap dingin, membuang garam-garam mineral dan asam urat dari tubuh, dan mengeluarkan sedikit minyak tubuh agar kelembapan tubuh tetap terjaga.



Menurut lembaga riset 'Old Spice' yang dilakukan di kota New York, USA pada saat cuaca yang panas, di siang hari yang terik (73,8 F) penduduk kota tersebut menghasilkan 4.921.035,34 liter peluh setiap jam, beertin jumplah peluh cukup untuk memenuhi kolam 'Central Park' seluas 48 hektar dalam 32 hari.



Dalam setiap 6,5 cm2, kulit manusia umumnya memiliki 19 juta sel kulit, 650 kelenjar keringat, saluran darah (vena) sepanjang 20 kaki, dan 60.000 sel melanosit (sel kulit penangkal bahaya sinar UV penyebab kanker), 60 kelenjar minyak, serta 19.000 ujung berbagai macam syaraf perasa/peraba.



Saat insan tersipu malu, ternyata bukan saja wajah yang tampak merah, tetapi kulit bagian perut juga ikut 'tersipu'. Mengapa demikian? Ternyata hal ini disebabkan oleh saluran darah (vena) pada kedua bagian kulit tersebut berasal dari jenis yang sama, yaitu 'cutaneous resistance vessel' di mana akan menimbulkan reaksi saat tekanan darah meningkat.


Cabang ilmu kesihatan yang mempelajari secara khusus mengenai kulit disebut dermatologi.


Kulit terdiri dari tiga lapisan, iaitu epidermis merupakan lapisan paling luar yang hanya setebal helaian kertas akan tetapi terdiri dari empat lapis sel yang selalu diperbaharui setiap hari, dermis atau lapisan tengah, dan subkutan di bagian dalam.


Kulit tubuh dengan rambut yang paling cepat tumbuh adalah bahagian janggut. Sepanjang hidupnya, seorang lelaki dapat menumbuhkan janggutnya sepanjang 30 kaki.


Azhan: Penciptaan kulit yang membaluti seluruh badan kelihatan nipis sahaja tetapi punya banyak fungsi yang luar biasa. Kadang-kadang kita terlepas pandang, telajak lakuan, apabila nikmat yang dikurniakan disalah guna pada jalan yang tidak diredhai-NYA...muhasabah moga kita terus menjadi insan yang bersyukur pada-NYA =)

7 comments:

  1. muhasabah diri kembali....semuanya ada sebab....

    ReplyDelete
  2. terima kasih berkongsi ilmu =)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...

    Sungguh unik ciptaan Allah, semuanya petunjuk bagi orang-orang yang mahu berfikir

    ReplyDelete
  4. setiap ciptaan ALLAH penuh dgn keajaiban....

    ReplyDelete
  5. best2...hehe...susah ooo belajQ bab kulit ni even nampak cam simple...=_=

    sebab ciptaan Allah complicated...terbatas dek akal manusia...tp cukup mengkagumkan..subhanallah...

    surah Al-Fussilat ayt 53 yg bermaksud:

    "Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda(kebesaran) Kami di segenap penjuru dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahawa Al-Quran itu adalah benar. Tidak cukupkah (bagi kamu) bahawa Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu?"(surah al-fussilat,ayat 53)

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...