Pages - Menu

19.4.11

Islamophobia Atau Minda Kolot?

Salam untuk semua, moga dirahmati-NYA ('',)

Tinggal 2 minggu lagi praktikal nak habis ni, dah rasa tertekan juga sebenarnya sepanjang 3 bulan ni. Sebelum ni memang enjoy2 ja pratikal tapi kali ni berbeza sikit pada yang lepas2 ni. Cuba buat2 tenanng ja ni.hehe. Hari ni saya dipanggil kali kedua oleh GB dan PK1, memang terkejut juga awal-awalnya, kepala ni dah macam2 andaian dah. Dulu kena mengadap kes "belasah" budak mencuri...bukan belasah pun la, ala kasi marah2 sikit dah report2...suka hati ko lah nak mencuri pun~

Kali ni kena panggil kes apa pula ya? Buat hal betul cikgu pratikal ni. Naik serabut juga saya ni, mugkin ada hikmah disebalik semua ni. Berbalik kepada tadi, saya kena panggil isunya adalah tentang laporan2 daripada ibu bapa yang mengatakan saya ni mengajar menyentuh sensitiviti agama? Ish! Apa kejadahnya ni. Tak kan lah saya ni tak cerdik sampai macam tu.hehe

Kali ni dua orang otai dok mengadap saya sambil ceramah2, saya dengar ja lah. Kes apa? Saya mengajar ada sentuh tentang penderitaan penduduk Palestin ja pun sebenarnya, P&P tu sebenarnya memang bertepatan dengan tema, cuma tajuk dia luar kotak sikit la..bak kata pemimpin, berfikir luar kotak kan.hehe

GB kata ibu bapa nak bawa kes ni ke peringkat atasan? Biar betul saya kata. Alahai, terdetik juga dalam hati saya rupanya penduduk KL yang gah maju ni rupanya kolot lagi dalam berfikir? Isu Palestin ni adalah isu kemanusiaan, isu penindasan hak, pencabulan kehormatan...jauh sekali nak kaitkan dengan hal agama. Bukan orang Muslim sahaja yang menentang Zionis, tetapi seluruh agama dan bangsa di dunia mengecam hebat serangan kejam ke atas penduduk Gaza yang dipelaku seperti binatang. 

Dimana rasa kasih sayang anda sebagai manusia..? Atau mungkin kesan Islamophobia, masyarakat bukan Islam tidak dapat menilai Islam sebagai agama yang adil dan sejahtera , dek kerana suasana dan persekitaran dalam negara yang tidak membantu ke arah itu...umara+ulama? Nak salah depa pun tak kena juga sebab depa ni tak da ilmu tentang Islam, banyak perkaitan sebenarnya kerana semuanya saling bersangkutan.

Tak mengapa lah, saya terima nasihat tersebut dan mohon maaf. Saya malas nak panjangkan isu ni. Tq juga kat GB dan PK1 sebab depa ni back up saya juga. Kalau saya dikenakan tindakan mungkin saya tidak akan berdiam begitu sahaja. Terima kasih sudi baca diariku hari ni. =)  Saya nak p timbang berat murid2 sekejap, nanti ada pula obesiti ni..ish3, ramai betul gumuk2 ni~

 Orang bukan Islam pun turut membantah Israel

 Yahudi turut mengecam fahaman Zionis

Pemimpin agama bersatu menyuarakan bantahan

Moga Allah mempermudahkan urusanku dan sahabat2 sekalian.

8 comments:

  1. kalau nk buat baik ni mmg akan byk ja halangan dan cobaan,,

    bersabarlah kerana dalam setiap kesulitan pasti ada kemanisannya kelak..

    enjoy2 ya praktikal ni..xmo tnsion2 =)

    ReplyDelete
  2. tu laa masalah sesetengah mak bapak kat KL..nak cakap sikit pon susah..die pikir dunia je kot..

    ReplyDelete
  3. kadang2 manusia ni, dia cerdik dr satu sisi..dari sisi lain dia jadi bodoh..
    Klu bercerita pasal kemanusiaan pun menjd satu kesalahan...parah..tenat..nazak.. nilai kemanusiaan kita.

    ReplyDelete
  4. alahai...kes camtu pn depa wat isu..agaknya kalu cikgu wat isu ttg artis xde sapa nk komplin....gitulh nasib kaum guru dik..trpaksa memendam rasa w.pn rasa xpuas hati.....
    2 baru ujian pertama azhan dlm ceburi bidang pndidikan......

    ReplyDelete
  5. sebab tu budak2 sekarang jadi setan...dah mak bapak pun perangai setan...apa daaa....merosakkan anak2 sendiri aja....

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum...

    Moga Allah permudahkan..

    ReplyDelete
  7. @anis; insyaallah =)

    @jaya: itu lah anak jadi teruk kan.susah nak dgr nasihat juga...

    @uminas:betul kak, kdg2 depa ni tak cerdik dalam hal lain =)

    @nza; itu lah kak, mgkin ke depan ni lagi besar cabaran, moga kuat seperti kak =)

    @atok: itu lah atok, budak2 sni pelik2 skit

    @abd razak: insyaallah akhi =)

    ReplyDelete
  8. azhan sabar ye...aduhai...bukan senang kan nak menegakkan perkara yg benar..penuh rintangan....


    hhmm...murid skrg tak sama mcm dulu...tp ibu bapa skrg dari pelajar dulu la kan...haisshh...


    kuatkan semangat ye...yg paling penting...niat kita baik krn ALLAH..

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...