Pages - Menu

25.4.11

Berlapar Adalah Sunnah Rasulullah

Bersyukur kerana zamanku kanak-kanak sentiasa cukup dengan segala nikmat makanan...

Tarmidzi memberitakan daripada Abu Talhah ra. katanya: Sekali peristiwa kami datang mengadukan kelaparan kepada Rasulullah SAW lalu kami mengangkat kain kami, di mana padanya terikat batu demi batu pada perut kami. Maka Rasulullah SAW pun mengangkat kainnya, lalu kami lihat pada perutnya terikat dua batu demi dua batu. (At-Targhib Wat-Tarhib 5:156)

Dalam riwayat lain yang dikeluarkan oleh Baihaqi telah berkata Aisyah ra.: Rasulullah SAW tidak pernah kenyang tiga hari berturut-turut, dan sebenarnya jika kita mau kita bisa kenyang, akan tetapi beliau selalu mengutamakan orang lain yang lapar dari dirinya sendiri. (At-Targhib Wat-Tarhib 5:149)

Masih ramai yang tidak bernasib baik seperti kita...

Imam Ghazali Rha. berkata bahwa menahan lapar akan mengandungi sejumlah keutamaan, yaitu : Mudah memperoleh kebersihan hati, menjadi cerdas dan terbuka mata hatinya. Seseorang yang selalu makan kenyang akan bersifat malas dan cahaya hatinya akan hilang

Abu Sulaiman Darani Rah berkata : "Biasakanlah menahan lapar, kerana dengan menahan lapar nafsumu akan terkawal, hatimu akan menjadi lembut dan ilmu langit akan diperoleh”.

Sementara Lukman al Hakim menasihati anaknya, “Wahai anakku, apabila perut seseorang itu penuh, maka Fikirannya akan tidur, hikmahnya menjadi bisu dan anggota badannya akan malas untuk beribadah”.

Abu Yazid al Bustami Rah. berkata, "Lapar adalah seperti awan, apabila seseorang itu lapar maka awan itu akan menurunkan hujan hikmah kedalam hatinya”.

Rasulullah Saw. ditawarkan oleh Allah Swt untuk menjadikan bukit di Mekah menjadi emas, namun Rasulullah Saw bersabda, "Tidak, aku ingin makan sehari dan lapar pada hari berikutnya, agar pada hari aku mengalami lapar maka aku dapat bersabar dan meminta kepadaMu dengan merendahkan diriku di hadapanMu, dan ketika aku makan, maka aku dapat bersyukur kepadaMu”.

Aisyah Rha berkata, "permulaan bid’ah kaum muslimin setelah Rasulullah Saw wafat adalah makan kenyang. Apabila perut manusia penuh(kenyang) maka nafsu mereka akan tertuju capai dunia”.

Azhan: Susah juga nak tahan lapar ni, pantang jumpa, bedal ja semua..ish3...

11 comments:

  1. makanla...tp berhenti sebelum kenyang

    kna kawal nafsu makan...

    bersyukur dgn apa yg ada =)

    ReplyDelete
  2. Rasulullah contoh tauladan terbaik, subhanallah =)

    ReplyDelete
  3. betul lah..susah nak kawal...skrg mina nak cuba amalkan semula puasa sunat....semoga mina berjaya harungilah...

    ReplyDelete
  4. rosulullah benar idola yg ajarannya selalu bemanfaat dan menyehatkan

    ReplyDelete
  5. mari sama2 mengamalkan sunnah di zaman fitnah ini.. :)

    ReplyDelete
  6. huhu.. susah nak tahan lapar.. kih3.. macam2 jenis makanan terhidang depan mata.. sure tergoda.. kih3.. tp memang betul la.. kne tahan lapar.. hurmmm

    ReplyDelete
  7. salam...
    ayie amik kata2 tentang lapar...

    ReplyDelete
  8. aku lani, lapaq.. tp x selera nk mkn..

    selera mkn dh kurg.. x mcm dlu..

    ReplyDelete
  9. trkdg sedih tgk keadaan anak2 skrg..trutama yg dpt RMT..trlalu memilih makanan..kalu xsedap xmo makan....

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...