Pages - Menu

24.2.11

Orang tua2 lebih dahulu makan garam, lebih dahulu sakit dan terlantar...

Mengganas atau terpaksa ganas ni? 
Sumber pic: Malaysiakini

Salam untuk semua, moga dirahmati-NYA ('',)

Kebangkitan mahasiswa dalam pilihan raya kampus baru-baru ni mencetuskan pelbagai polemik dan provokasi ala2 PRU nasional, tidak kurang main culik2 calon pun ada semata2 bersaing antara satu sama lain. Yang terbaru isu mahasiswa UPM yang bertegang urat dengan pihak atasan UPM gara2 penarikan semula kemenangan mereka dalam pilhan raya kampus. Macam2 betul...itu belum politik luar kampus. Lagi lah dahsyat kan! 

Sebagai anak muda berjiwa remaja, sudah pasti saya juga tersentuh melihat suasana yang berlaku di UPM. Suasana yang tidak sepatutnya timbul di sebuah institusi pendidikan tinggi. Kesal! Sudahlah mutu pendidikan negara masih di tahap sederhana jika nak dibandingkan dengan universiti2 terkemuka dunia, timbul pula soal penganiayaan terhadap demokrasi pelajar. Apakah mengongkong kebangkitan akan terselamat orang atasan? Belajar sesuatu daripada krisis yang berlaku di Mesir dan Tunusia...

Menteri pesan pelajar2 IPTA/S perlu dilahirkan sebagai modal insan negara, menjadi insan yang berpengetahuan tinggi bla bla bla....Tetapi pelik dan jelik, kadang2 "kepala2" yang dok cakap banyak tentang akhlak moral pelajar IPTA/S ni yang selalu buat masalah besar pada negara. Contohnya apa ya..? 

Tabur fitnah sana sini, rasuah, songlap duit, pecah amanah, letup "mercun", enjoy2 hidup mewah dan macam2 lagi lah ya....Apakah mereka ni layak dijadikan contoh kepada anak muda terutamanya golongan  mahasiswa yang bakal menjadi pemangkin kepimpinan akan datang? Sudah seperti ketam mengajar anaknya berjalan pula. Susah mau jawab ni...hehe, sama2 fikirkan...orang muda kena dengar nasihat orang tua kalau nak jadi pemimpin ni ('',)

Azhan: Orang tua2 lebih dahulu makan garam, lebih dahulu sakit dan terlantar...Apa kaitannya tajuk dengan isi yang dibacarakan ni. Macam tak kena pula. Moga bermanafaat dan dirahmati-NYA ('',)

*orang tua2 tidak merujuk kepada usia semata2

4 comments:

  1. Your thoughts spoke my mind, yep, wondering what is our education system doing. I totally agree with all your points.

    ReplyDelete
  2. orang cakap, kalau nak tengok kepimpinan masa depan negara, tengok je kualiti kepimpinan remaja2 sekarang~ huu

    ps:btw, saya ingat sy je yg tak naik2 income nuffnang ni, dah hampir dekat 1 bulan tak naik2. maaf ye, sy pun tak tau nape.. huhu. blogger lain mcmne pula?

    ReplyDelete
  3. waduhh..kdg2 pelajar terlampau tertekan...bila keadaan mcm ni..
    semua disekat...huhuhu...

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...