Pages - Menu

24.4.11

Mavi Marmara II, 1000 Orang Aktivis Akan Terlibat! Israel Tidak Senang Duduk Dah..

NEW YORK: Israel memberi amaran kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tidak akan membenarkan flotila kedua masuk ke Gaza dengan menuduh penganjurnya ada hubungan dengan Hamas dan organisasi pengganas yang lain. 

Armada kapal pengangkut bantuan baru dirancang masuk ke Gaza pada Mei depan, setahun selepas komando Israel menyerbu kapal Turki, Mavi Marmara, menyebabkan beberapa aktivis maut. Flotila baru yang dirancang masuk ke Gaza dijangka lebih besar dengan 15 kapal yang membawa 1,000 orang bagi merempuh sekatan laut Israel di wilayah Palestin.

Ahli lembaga IHH, Huseyin Oruc memberitahu agensi berita bahawa ketika ini aktivis dari lebih 20 negara berminat menyertai flotila itu. Beliau berkata, aktivis yang berminat menyertai misi itu adalah dari Sepanyol, Perancis, Itali, Amerika Syarikat, Britain, Kanada, Norway, Sweden, Ireland, Malaysia dan beberapa negara Teluk yang lain. Ketika bercakap kepada PBB, Duta Israel ke PBB, Meron Reuben berkata: “Ramai peserta yang terbabit dengan rancangan flotila ini membuat kenyataan yang menyusahkan dengan meluahkan kerelaan mereka untuk mati syahid dalam usaha ini,” dakwa Reuben.

Beliau juga menuduh penganjur flotila melakukan provokasi politik dan menghantar bantuan kemanusiaan bukan isu sebenar. Oleh itu, katanya, Israel bertekad untuk menguatkuasa sekatan laut bagi Gaza dan ‘menghentikan lebih ramai pengganas daripada memasuki kawasan itu’.Amerika Syarikat menyokong kenyataan Reuben dengan Duta Amerika Syarikat ke PBB, Susan Rice berkata:

“Ada cara lain untuk menghantar bantuan ke Gaza dan tiada justifikasi untuk berlayar terus ke Gaza,” katanya. Duta Jerman, Peter Witting menyatakan sentimen serupa pada mesyuarat itu dan memberi amaran kemasukan flotila itu akan membuka peluang menaikkan ketegangan di Gaza. “Kita minta organisasi terbabit mencari jalan lain untuk menghantar bantuan kepada penduduk Gaza,” kata Witing. – Agensi

Malam ni ada Gig For GAZA di Putrajaya, insyaAllah ada masa sampai lah sana, jom kita meriahkan!

8 comments:

  1. LAGI KUAT ISRAEL MENEKAN LAGI KUAT DAN RAMAI PENYOKONG PALESTIN AKAN BANGKIT INSYALLAH,HANYA KERANA SOKONGAN KUAT AMERIKA SETAN BESAR SAJA ISRAEL BERANI MENENTANG SATU DUNIA !

    ReplyDelete
  2. Israel memang bangsa yang degil dan ego.

    Kita doakan beramai-ramai semoga kumpulan sukarelawan itu berjaya dalam misi diorang.

    ReplyDelete
  3. yahudi laknatullah...



    ALLAHUAKBAR!!!...moga islam makin utuh...

    ReplyDelete
  4. jahanam israel!!! kita jgn takut dan gentar!!!

    ReplyDelete
  5. Subhanallah! Bangkitlah umat islam sedunia...hancurkan Israel laknatullah!!!

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...