Pages - Menu

14.1.13

Penjelasan Isu Penggunaan Kalimah Allah - Tuan Guru Dato' Dr Harun Din




Isu Kalimah Allah: Dari awal aku tak nak sentuh perkara ni, sebab aku bukan ahli bidang ni...aku sendiri takut menyampaikan benda yang salah. Alhamdulillah, Isu Kalimah Allah telah diambil putus oleh Dewan Ulama PAS, tetapi UMNO masih suka main "taik tali" tak nampak di mana keputusan yang jelas daripada mereka. Yang ada hanyalah wujudkan pelagaan antara beberapa tokoh PAS. Benarlah kata TG Dr. Harun Din isu agama biarlah ahlinya menghuraikan, supaya kekeliruan terungkai dengan baik.

14 comments:

  1. Kau fikrlah balik apa yg kau tulis tu n tgk sendiri betapa 'bias' nya tulisan kau tu. Itu yg menghalang kau dpd nmpak kebenaran.

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas komen: memang tulisan aku bias pada Islam, bersyukur tidak bias kepada kezaliman. Selain tu, isu Kalimah Allah ni adalah dari alim ulama, jadi...dengar dan faham dengan hati terbuka.

    Tak pastilah kalau tukang komen ini lebih alim dari TG Nik Aziz dan TG Dr Harun Din =)

    ReplyDelete
  3. So kau rasa pandangan kau yg kerajaan ni zalim adalah betul sebetul2nya lah yek dan sesiapa yg x bersetuju x cukup islam dan menyokong kezaliman. That is fine with me bro :). Anyway kalau x silap aku TG Nik Aziz awalnya bersetuju pastu kona baring x setuju.

    ReplyDelete
  4. So kau rasa pandangan kau yg kerajaan ni zalim adalah betul sebetul2nya lah yek dan sesiapa yg x bersetuju x cukup islam dan menyokong kezaliman. That is fine with me bro :). Anyway kalau x silap aku TG Nik Aziz awalnya bersetuju pastu kona baring x setuju.

    ReplyDelete
  5. TG Nik Aziz bersetuju tetapi cuba faham dulu bagaimana istilah setuju tu? sebab tu tgk dulu video tu...jgn buat rumusan melulu...baca semua keseluruhan dari awal apa yang disetujui dan kenapa dibangkang.

    Faham juga sebaiknya keputusan majlis Syura.

    ZALIM: YA, Zalim. Salah satu Media memang zalim. Zalim erti kata tak letak yang hak pada tempat. Tak kan tak tau media UMNO bagaimana?

    Kalau benar UMNO ikhlas perjuangkan, dari awal isu ni Majlis Fatwa boleh selesaikan, bukan jadikan polemik politik.

    UMNO selalu bernafas dengan isu sentimen kaum dan agama...itu sejarah biasa sejak dulu, muak! =)

    ReplyDelete
  6. Bro, media umno ni sedikit pun x ada beza dgn media pembangkang. Sama je dua2. Kalau itu definisi zalim kau, harakah, malaysiakini dan lain2 pun zalim juga. Kalau ditakdirkan PR memerintah, media tetap zalim xde bezanya. Salam bro, no heart feelings. Gua sentiasa baca blog lu :)

    ReplyDelete
  7. betul ke ni. Harap dapat komen

    Agenda Utama himpunan HKR. Sumber dari blog suara pakatan rakyat

    http://suarapakatanrakyat.com/2013/01/suku-juta-sokong-penggunaan-kalimah-allah-oleh-pihak-gereja/


    Utama|January 13, 2013 9:39 pm
    Suku Juta Sokong Penggunaan Kalimah Allah Oleh Pihak Gereja


    SELAIN menunjukkan kekuatan politik, Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) semalam juga bertujuan untuk mempamerkan kepada BN dan UMNO akan kesatuan Pakatan Rakyat dalam soal penggunaan kalimah Allah oleh pihak Gereja yang disokong oleh Pakatan Rakyat.

    Tidak mengapalah kalau 250 ribu (suku juta) sahaja yang dapat hadir, bukan 1 juta seperti yang diharap-harapkan. Yang penting, hampir 90% yang hadir semalam adalah terdiri dari orang Melayu/Islam. Kehadiran mereka ini merupakan satu sokongan moral yang penting kepada Pakatan Rakyat dan juga Gereja.

    Lagipun, banyak sebab kenapa himpunan semalam tidak mencecah 1 juta orang, antaranya banyak bas-bas peserta himpunan dari Kelantan, Terenganu, Pahang dan Kedah, dihalang pihak polis dari masuk ke Kuala Lumpur. Lebih 800 bas terlibat dan penulis difahamkan satu laporan akan dibuat mengenai perkara ini.

    Itu tidak kira lagi kereta penyokong yang turut terlibat dengan sekatan tidak sah ini. Penulis akan menyiarkan artikel mengenai perkara ini sebaik maklumat yang lebih lengkap penulis perolehi.

    Pemimpin utama PAS seperti Datuk Seri Abd Hadi Awang dan Mursyidul Am, Datuk Nik Aziz Nik Mat dikhabarkan sungguh lega dengan sambutan semalam, kerana itu membuktikan mereka tidak berkeseorangan dalam soal ini.

    Maklum sahajalah, ada ura-ura sedang berlaku gelombang tentangan yang begitu besar di dalam PAS sekarang yang mahu kedua pemimpin ini disingkirkan kerana memilih untuk bersama Pakatan Rakyat dalam hal ini.

    Tapi penulis yakin tentangan ini akan dilemahkan dengan mudah melalui penyingkiran beberapa pemimpin utama PAS yang menjadi dalang kepada perkara ini seperti Timbalan Mursyidul Am, Datuk Harun Din, Ketua Majlis Ulama, Datuk Harun Taib dan ahli Majlis Syura Ulama, Nasharudin Mat Isa sedikit masa lagi.

    Ketua Pemuda, Nasharudin Tantawi yang asalnya menentang, telah berubah fikiran dan memberi sokongan kepada keputusan tersebut. Mungkin beliau takut namanya akan tercicir dari senarai pencalonan untuk pilihanraya yang akan datang.

    Penulis sudah katakan, tidak ada orang politik yang akan melepaskan kenikmatan untuk menjadi orang berkuasa.

    Dalam masa yang sama, majlis Paderi-Paderi juga dilaporkan telah mengadakan sembahyang khas pagi tadi di beberapa buah gereja, bagi mengucapkan terima kasih kepada Allah, Jesus dan Mariam atas kejayaan himpunan semalam mengumpulkan sokongan orang Islam dalam jumlah yang besar.

    Sokongan besar itu amat melegakan kerana sejak isu ini kembali panas, masyarakat kristian begitu bimbang jika peristiwa tidak enak seperti yang pernah berlaku pada 2010, berulang semula.

    Nasib baik atas usaha Pakatan Rakyat, kebarangkalian itu tidak timbul lagi sekarang, melihat kepada sokongan besar ditunjukkan oleh orang Islam melalui HKR yang turut membawa mesej sokongan terhadap penggunaan kalimah Allah oleh pihak gereja.

    Malah, kalau sesiapa perasan, ketika takbir dilaungkan di stadium semalam, orang-orang Kristian turut sama-sama bertakbir, menunjukkan semangat yang membara dan bukti jelas bahawa semua agama adalah sama

    PAS FOR ALL, ALLAH FOR ALL!!

    Artikel Berkaitan:

    Kalimah Allah: Keputusan Majlis Syura PAS Bercanggah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  8. Sebuah gereja di Petaling jaya telah menaikkan kalimah Allah didinding gereja selepas Tuan guru Hj Hadi membenarkan penggunaan kalimah Allah. dan beratus ribu bible Melayu sedia dicetak utk edaran kpd org islam. Alhamdulillah dgn semangat juang ustaz harun din dlm menggagalkan agenda kristian.

    (Sebarkan Utk renungan umat Islam)

    sumber dari blog pakatan rakyat sendiri : suarapakatanrakyat.com/2013/01/kalimah-allah-keputusan-majlis-syura-pas-bercanggah-pakatan-rakyat/


    Kalimah Allah: Keputusan Majlis Syura PAS Bercanggah Pakatan Rakyat


    BERTAMBAH keliru!! Itulah reaksi pertama penulis sebaik dimaklumkan bahawa Majlis Syura Ulama PAS sebentar tadi memutuskan untuk melarang penganut agama Kristian menggunakan perkataan Allah secara bertulis.

    Anehnya, semua ini berlaku setelah Pakatan Rakyat membenarkan kalimah Allah digunakan oleh pihak gereja, tanpa sesekali menyentuh bentuk penggunaannya sama ada secara bertulis atau secara oral.

    Bagaimanapun kalau pertikaian penggunaan nama Allah dalam kitab Bible berbahasa Melayu dan majalah mingguan gereja, The Herald dijadikan panduan, maka jelas yang dituntut adalah penggunaan kalimah tersebut secara bertulis!!



    Dengan keputusan itu, pemahaman semua orang ialah kalimah Allah boleh digunakan oleh pihak Gereja dalam apa bentuk pun yang dimahukan mereka. Tidak timbul persoalan bertulis atau tidak.

    Penggunaan kalimah tersebut secara oral juga memang tidak pernah menjadi topik pertikaian oleh mana-mana pihak sebelum ini. Kalau penulis tersilap, sila maklumkan dimana.

    Maka itu tidak salah kalau penulis melihat keputusan ini akan mencetus satu masalah yang besar kepada Pakatan Rakyat selepas ini.

    Suka nak dimaklumkan disini bahawa beratus ribu Kitab Bible yang menyebut di dalamnya perkataan Allah telah sedia dicetak untuk diedarkan di kalangan orang Melayu/Islam dalam membantu menambah pemahaman mereka mengenai agama Kristian, sebaik Pakatan Rakyat memutuskan untuk membenarkan penggunaannya oleh masyarakat Kristian.

    Sebuah gereja di Petaling Jaya juga dilaporkan telah menaikkan papan tanda dengan perkataan Allah di dinding bangunan gereja tersebut minggu sudah, sebaik Majlis Presiden Pakatan Rakyat selesai bersidang dan memutuskan perkara tersebut.



    Justeru, penulis dengan ini meminta Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden PAS, Datuk Seri Abd Hadi Awang tampil menjelaskan perkara ini kepada rakyat. Apa yang sebenarnya berlaku dan apa yang cuba diselindungkan?

    Penulis juga difahamkan, Hadi tidak berbincang terlebih dahulu dengan Majlis Syura Ulama sebelum menghadiri mesyuarat pada 8 Januari lepas. Kebetulan, bantahan dari anggota Majlis Syura berhubung perkara ini seperti Timbalan Mursyidul Am, Ketua Dewan Ulama dan Nasharudin Mat Isa, bukan satu rahsia lagi.

    Ribut, ribut.

    Artikel Berkaitan:

    Suku Juta Sokong Penggunaan Kalimah Allah Oleh Pihak Gereja
    Kalimah Allah: Jadikan HKR Bukti Perpaduan & Persetujuan

    ReplyDelete
  9. Medida yang zalim media yang tabur fitnah. Media mana selalu memfitnah? selalu disaman angkara fitnah? selalu kalah saman kerana fitnah?

    Harakah?



    HKR tiada kaitan dgn isu Kalimah Allah. Isu ni dah lama, sepaptutnya UMNO sbg parti memerintah boleh berintdak mengikut undang2 utk selesaikan? tapi UMNO sekdar mnjadikan isu ini mainan semata2...

    Kenapa kita takut benar dgn isu Kalimah ALlah? kerana berkait dgn isu Murtad? btul? Isu Murtad dah lama jadi, sebelum timbul isu Kalimah Allah...tapi apa UMNO buat sbg kerajaan dalam wujudkan enekmen Murtad? ada? tiada sampai sekarang....dah berapa ramai orang Islam murtad...kerajaan/pemimpin perlu bertanggungjawab atas semua tu...

    ReplyDelete
  10. Kehkeh..apapelah bro..pd aku harakah dgn keadilan penuh dgn fitnah. Ko fahamkan blklah apa tu fitnah. Pada aku byk soalan yg korang sendiri x terjawab. Bila x blh jwb "tggu lps pilihanraya" adalah jwpn standard. Mainkan isu tu adalah politik kotor yg pas dan pkr sendiri adalah pakar. Jgn buat2 x nampak plak. Btw anon kat atas ko tu bukan aku..hihi..

    ReplyDelete
  11. Oh ye btw, kerajaan yg zalim ni membenarkan mana2 rakyatnya menyaman sekutu2nya (media2 kerajaan dan lain2) di mahkamah (yg juga sekutu kerajaan zalim) dan blh didapati bersalah dan dijatuh hukum? Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  12. Tuan Guru Harun Din dah cakap td Bukan Islam Boleh guna perkataan Allah xde masaalah asal kn jgn salah guna....media buat fitnah..bg aku jawapan tu dah cukup buat aku..kalau betul apa yg dia org sibuk knorg bukan islam x boleh mennyebut..suruh la dia org tukar lagu negeri selangor yg ade menyebut Allah lanjutkan usia tuan ku...jgn bg org bukan islam sebut sama mcm lagu negeri perak...just beri pandangan...

    ReplyDelete
  13. Kalau harakah salah fitnah, umno boleh saman terutama isu Altantuya...sampai skrg najib rosmah tkt nak turun mahkamah.hehe.

    ReplyDelete
  14. Sepertimana Anwar takut nk saman umi hafilda? Saman nalla pun sbb nk cover line skrg mcm nak mengelat dah..kehkehkeh..

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...