Pages - Menu

23.1.12

Posting Sekolah Cina | Alam Kerjaya

Salam untuk semua, moga dirahmati-NYA

Terima kasih kepada sahabat2 yang terus memberikan nasihat dan semangat supaya aku lebih kuat dan bersedia. Aku ditempatkan di sebuah sekolah cina di kota raya…pertama kali memang rasa tekanan yang melampau…lingkungan budaya dan sosial yang sudah berbeza…menyukarkan aku seketika untuk berinteraksi. Beberapa hari aku cuba untuk menyesuaikan diri dengan persekitaraan…alhamdulillah…segalanya tenang kembali.

Minggu pertama agak mencabar…terpaksa berulang alik sementara daripada Putrajaya(rumah saudara) ke KL kerana aku belum dapat rumah sewa yang berdekatan sekolah….redah hujan panas dengan motor kapcai…faham saja lah…kos hidup tinggi di KL, aku perlu buat banyak pertimbangan…tentang sewa bulanan, jarak rumah ke sekolah, kawan2…

Sekarang aku cuti seminggu…Tahun Baru Cina…dapat balik sekejap ke rumah berehat…stabilkan apa yang patut…mungkin terlalu letih sekarang demam selesema sepanjang cuti…adoi…seminggu bekerja bercerita alam baharu yang perlu aku pelajari…terus belajar untuk hari kemudian. Semiggu dalam kelompok yang asing mengajar aku banyak perkara yang bermanfaat. MOga Allah memberikan kemudahan dan rahmat kepada semua terutama warga guru baharu…

21 comments:

  1. x pe..
    leh belaja mandarin sambil tu..
    =D

    ReplyDelete
  2. mula2 memang camtu lama2 pasti seronok kan..

    ReplyDelete
  3. waaa...skolah cina..

    apa2 pun gud luck..selamat menjadi pendidik yang dedikasi

    ReplyDelete
  4. caiyokk cikgu! :)

    lagi 2 sem baru praktikal. (kalau boleh taknak sekolah cina jugak)haha =__=

    ReplyDelete
  5. Cikgu ditukarkan dari mana?
    Sekolah cina cabarannya memang lebih dari biasa.

    ReplyDelete
  6. bestnya dapat jadik cikgu...teringin nak jadik cikgu jugak....=D

    ReplyDelete
  7. semoga cepatsembuh dan cepat2 dapat rumah sewa yang lebih dekat dengan tempat mengajar.>:)

    ReplyDelete
  8. Salam....kak pernah mengajar di sek cina..pening kita..ayam dgn itik bercakap..gitulah...ttp mesti kuat semangat..kene klas belakang...naik darah kita..tiada adat n samseng..

    cuma dpt bertahan setahun..di sek tersebut...berulang alik ke PPD minta tukar...perit n tertekan...

    Pada Azhan..cari pengalaman dulu...redah n tawakal aje...

    ReplyDelete
  9. Saya pernah mengajar di SMJK Cina lima tahun. Sekolah Kluster
    Agak mencabar. Tapi, pengurusan kerja mereka bagus dan kerja kita jadi teratur

    Tahun ni dah pindah sekolah biasa. Tapi, masih melibatkan pelajar Chinese

    Tempuhi cabaran, kumpul pengalaman...Insyaallah boleh!!!

    ReplyDelete
  10. salam,

    mencabar tu situasi serba baru .. apa pun didoakan moga cikgu azhan dipermudahkn .. ;)

    ReplyDelete
  11. salam ziarah tuan..
    maaf lama tak berkunjung =)
    huhu, nyway syukur la kan dah dapat posting..jangan lupa ramai lg teman kita yg termangu menunggu giliran..
    moga semua cabaran dapat ditempuhi dengan tenang, ianya satu pengalaman

    ReplyDelete
  12. salam azhan
    hehe

    lama jugak tak ke sini.. hehe

    semoga sihat2 =)

    ajar subjek apa?
    hurm...

    lebih kurang la kita ya hehehe

    ReplyDelete
  13. xpela la kan.. anggap sbgai 1 cabaran sbg pendidik.. lame2 nnt ok la tu.. bole blajar ckp mandarin kan?? hehe :D

    ReplyDelete
  14. takpe lah cikguu,
    kita kan satu malaysiaaaaaa ^_^
    cheers !

    ReplyDelete
  15. pengalaman yang mengenjoykan.

    ReplyDelete
  16. boleh timba byk pngalamn. take it as a challenge. best of luck!

    ReplyDelete
  17. mcm mane bley dpt posting ke sane ea??

    hmm, tabahkan hati..doa byk2..insyaAllah..sglenye dipermudahkan :))

    ReplyDelete
  18. macam mana dgn sekolah di sana?
    seronok tak?


    P/S : Tolong Bantu Hans Menang iPad 2 ->

    http://hanspunyablog.blogspot.com/2012/02/pusingan-akhir-contest-gadget-impian.html

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum..kena posting sek cina? sama lah kita.pengurusan ok tak? tempat saya ni agak kucar kacir..kdg2 nangis juga. good luck

    ReplyDelete
  20. assalamualaikm
    mak cik pernah mengajar di smjk cina selama 21 tahun. pelajar kelas bawah mmg sgt2lah nakal. tanya siapa 'taiko'(tak semestinya monitor) utk penyelesaian.

    yang baiknya, segala aktiviti cocu pelajar buat sendiri A to Z, cikgu cuma sbg fasi, datang utk tengok saja.
    segala sistem pengurusan mmg sgt terancang, lengkap dan memudahkan.

    bila mak cik dah nak pencen ni kena la d sekolah melayu, kalo mati dpt la Al-fatihah xde la org bertafakur sj

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...