Pages - Menu

20.2.14

Anti-Hadis & Kassim Ahmad | Antara Hujah dan Hukuman?


Salam untuk semua,

Waktu aku kanak-kanak dulu, lingkungan usia 8-9 tahun pernah aku belek-belek rak buku di rumah. Banyak koleksi buku-buku lama yang tersimpan, agak usang dengan kulit dan halaman yang menguning. Antara buku yang memang jelas ingat adalah buku tentang Menjawab Anti-Hadis. Seingat aku buku tu terbitan 80-an...aku pun soal mak aku tentang apa benda tu anti-hadis? Yalah kan, kanak-kanak hadis pun tak tau apa benda lagi. "Ni cerita dan isu lama ni, dulu ada orang tak percaya apa nabi kata..." begitulah jawab mak aku. Aku angguk, sebenarnya tak faham pun.

Rupanya benda ni dah lama, muncul balik. Mungkin gerangan yang sama dalam kisah 20 tahun lalu, Pak Dr Kassim Ahmad. Aku tidaklah mendalami hal ni, sekadar baca serba ringkas apa yang dipaparkan di media. Aku juga yakin percaya, Pak Kassim seorang penulis dan banyak karya2 sasteranya dulu menjadi kajian dan penilitian "kaki bedah". Aku tak pernah baca, aku mengakui...mungkin sangat terbatas jika nak rungkai gaya fikir Pak Kassim Ahmad.

Hujah dan Hukuman

Ramai yang menyambut untuk berdebat dengan Pak Kassim Ahmad. Bermula dengan badan NGO Islam hingga beberapa tokoh akademik yang bersedia berdebat dengannya. Berdasarkan kenyataan-kenyataan Pak Kassim jelas pemikirannya menyeleweng dan sesat  dari Islam. Cuma aku melihat layanan buatnya agak istimewa jika kita bandingkan dengan pelbagai ajaran-ajaran sesat yang lain....Rasul Melayu, Ayah Pin, Al-Arqam, Maunah, dll.

Aku menyokong keduanya, iaitu HUJAH dan HUKUMAN. Berhujah juga penting bagi mematahkan hujah sesatnya. Tapi soal HUKUMAN, Pak Kassim kelihatan "sedikit" kebal dengan undang-undang. Apakah yang menyokongnya dibelakang seperti Tun M, intelektual liberalis yang lain, tak kurang cendiakawan "kaki bedah" ikut otak sendiri.

Jika ahli Arqam ditahan sehebatnya, jika Ayah Pin dibakar tempatnya, jika Rasul Kahar dan pengikut di tahan dibicarakan seadilnya. Kenapa agak berbeza dalam isu Anti-Hadis ini? Apakah kerana gelaran PhD yang disandangnya, apakah kerana latar belakangnya , apakah kerana hasil karya sasteranya? Biarlah kita mengadili secara adil tanpa kira siapa kerana soalnya sekarang menyentuh tubuh jasad Baginda Nabi Rasulullah S.A.W!

Jika tidak sehingga ke penjara sekalipun, aku melihat sekatan kepada sesiapa sahaja yang berfikiran sonsang seperti anti-hadis wajar dilaksanakan. Ahli politik yang berceramah tak berpermit boleh ditahan, dibicara, sekalipun isi ceramah penuh fakta....ini kan pendokong anti-hadis diberi layanan di Putrajaya membentangkan seminarnya? Agak jelik...tak perlu susah berpermit, malah dialu-alukan sebagai penceramah...kita mendokong kebebasan bersuara! Itulah biasa diujarkan.

Bebas dalam erti kata, bebas mengutuk Islam? Bebas erti kata mencela Rasulullah S.A.W. Insan besar lagi agung pemberi syafaat di mahsyar? Aku agak gusar dengan kebebasan yang diuar-uarkan oleh anak-anak muda, bebas melanggar batasan agama. Teruslah berhujah! Terus juga menghukum! Kita mendoakan juga Pak Kassim mendapat hidayah dan taufik dari-NYA, jua buat diri kita. AMin.


Petikan Akhbar Sinar Harian


BERIKUT kenyataan penuh Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha mengenai Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian.

Jakim memandang serius dalam isu yang dibangkitkan dalam Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian pada 15 dan 16 Februari 2014 anjuran Ahli Jawatankuasa Sahabat Pena Pak Kassim di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya.

Kenyataan-kenyataan daripada para pembentang kertas kerja seminar khususnya berkaitan isu-isu agama adalah seperti yang berikut:

- Mempertikaikan dua kalimah syahadah dengan menganggap syahadah yang kedua sebagai mendewa-dewakan Nabi Muhammad SAW.

- Mempertikaikan rambut sebagai aurat wanita dan memperlekeh wanita yang berhijab.

- Mempertikaikan kredibiliti ulama dan menyamakan ulama sebagai kasta paderi.

- Mempertikaikan hadith sebagai sumber hukum dan menuduh Imam Shafi’e yang memulakan doktrin baru dengan menyatakan hadith sebagai satu sumber hukum sama seperti al-Quran

- Mentafsirkan semula al-Quran berdasarkan logik semata-mata dan menolak tafsiran ulama terdahulu

- Mengiktiraf Kod 19 oleh Rashad Khalifa sebagai pentafsir al-Quran bagi menggantikan hadith

- Cadangan membuat surat untuk memohon pihak KDN menarik semula pengharaman buku-buku tulisan Kassim Ahmad

Jakim juga ingin menjelaskan bahawa pemikiran dan pandangan yang dikemukakan adalah bercanggah dengan prinsip dan juga sumber hukum dalam ajaran Islam berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menjadi asas pegangan masyarakat Islam di Malaysia.

Ini adalah berdasarkan kepada sebab-sebab yang berikut:

i) Mengucap Dua kalimah Syahadah merupakan rukun Islam yang pertama bagi setiap Muslim yang mengaku dirinya sebagai orang Islam. Mempertikaikan syahadah boleh menyebabkan seseorang itu terkeluar daripada agama Islam. Justeru, orang yang berbuat demikian wajiblah segera bertaubat.

ii) Ulama telah bersepakat bahawa aurat wanita adalah keseluruhan badannya kecuali muka dan kedua tapak tangannya. Mempertikaikan hukum yang telah disepakati boleh membawa kepada kesesatan.

iii) Ulama adalah pewaris Nabi yang berperanan menyampaikan ajaran Islam dari satu generasi ke satu generasi. Mempertikaikan kredibiliti Ulama muktabar dalam mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah suatu yang bercanggah dengan disiplin ilmu yang diwarisi daripada Sahabat dan Salafus Salih.

iv) Hadith adalah sumber kedua perundangan Islam dan sebagai pentafsir kepada al-Qur’an berdasarkan ijma’ ulama.

v) Penafsiran semula al-Qur’an berdasarkan logik akal tidak boleh diterima kerana pentafsiran al-Quran memerlukan disiplin ilmu agama yang telah ditetapkan dalam ajaran Islam.

vi) Teori “Kod 19” oleh Rashad Khalifa yang dipegang oleh Kassim Ahmad mengandungi pelbagai penyelewengan akidah dan tidak wajar digunakan untuk mentafsirkan al-Quran

vii) Tindakan untuk menarik semula pengharaman buku-buku tulisan Kassim Ahmad ini adalah tidak wajar kerana ia telah jelas menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenar seperti yang telah difatwakan oleh negeri-negeri.

Saya telah meminta pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) untuk mengambil tindakan dengan pendekatan yang bersesuaian dalam perkara ini.

Di samping itu, saya juga memohon kerjasama dari pihak Jabatan Agama Islam Negeri-negeri dapat memantau dan memberi perhatian terhadap isu ini secara berkesan dan wajar dan mengambil tindakan berdasarkan undang-undang sedia ada sekiranya bersesuaian.

Suka saya maklumkan bahawa pihak berkuasa agama negeri telah mengambil tindakan penguatkuasaan dan pewartaan fatwa terhadap bahan-bahan penerbitan yang mengandungi dan menyebarkan fahaman anti hadith yang jelas menyeleweng dari ajaran Islam.

Apa-apa jua bentuk penerbitan dan atau publisiti yang bertujuan untuk mengembangkan pemikiran atau fahaman anti hadith adalah dilarang dan perlu disekat kerana ia menyalahi fatwa dan undang-undang lain yang berkaitan.

Pihak Jakim dan Jawi juga berhasrat untuk menjemput Dr Kassim Ahmad dan pihak penganjur sebagai satu usaha pihak kami memberikan penjelasan terbaik terhadap dakwaan-dakwaan beliau yang dianggap boleh menjejaskan aqidah umat Islam.

Jutseru itu, memandangkan pemikiran Dr Kassim Ahmad ini boleh dikatakan sebagai pemikiran yang salah dan bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah, maka adalah wajar umat Islam di Malaysia menjauhi aliran pemikiran dan doktrin-doktrin palsu yang seumpama ini.

Ini adalah kerana perkara ini boleh memberi implikasi besar kepada akidah umat Islam dan menggugat ketenteraman serta menimbulkan keresahan awam.

Islam menyeru kepada umatnya agar bersatu padu dan mencegah daripada berpecah belah kerana perpecahan dalam kalangan masyarakat Islam boleh merugikan masyarakat Islam itu sendiri.

Ini juga adalah demi untuk membangunkan modal insan yang bertamadun tinggi.

3 comments:

  1. patut la isteri VVIP tu dari bertudung terus buka tudung.rupanya ikut kasim ahmad rupanya..heheh

    ReplyDelete
  2. Salam utk semua,

    Allah SWT tdk akan melaknati org2 yg mengkaji, mempertahankan dan mempertinggikan kitab Al-Quran, malah mereka ini adalah manusia pilihan yg akan masuk syurga tanpa dihisab (35:32). Tetapi Allah SWT akan melaknati dan membawa azab yg pedih lagi menghina kepada sesiapa yg memperlekehkan AL-Quran dan mengadakan kitab2 baru utk bertanding dgn Al-Quran (34:38), kononnya Al-Quran itu tdk lengkap dan memerlukan kpd kitab2 lain.

    Cuba tanya pada diri sendiri di manakah keimanan kita yg sebenarnya? Mahu percaya kpd Allah SWT atau percaya para alim ulama (tdk ramai ulama yg benar2 mengkaji Al-Quran, mereka hanya baca tafsir2 yg terdahulu maka sbb itu mereka sendiri tdk nampak kehebatan dan kekuatan Al-Quran)? Para ulama tdk nampak kehebatan Al-Quran sbb mereka baca Al-Quran seperti burung kakak tua, mereka tdk menggunakan akal fikiran mereka! Mereka tdk mengkajinya dgn mendalam dan bersungguh2.

    Allah SWT mengatakan Al-Quran adalah kitab yg lengkap, sempurna, dan menjelaskan segala perkara. Al-Quran adalah lebih baik dari segala-gala kitab, Al-Quran mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya. Malah Allah SWT menyuruh Nabi Muhammad SAW berdakwah dgn Al-Quran bukannya Al-Hadith (percakapannya sendiri) (50:45) sbb Al-Quran adalah bukti yang paling jelas akan kewujudan, keesaan, dan keperkasaan Allah SWT.

    Fikirkanlah siapa yg sesat dan siapa yg beriman? Adakah orang yang anti-hadith atau org yang anti-Quran? cubalah baca blog2 yg mgkaji Al-Quran seperti harunyahya.com atau http://kajian-quran.blogspot.com/ dan sbgnya. Adakah org2 yg memperjuangkan Al-Quran itu sesat atau para ulama yg tdk faham kehebatan dan kemukjizatan Al-Quran?

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...