Pages - Menu

12.11.11

Teh Termahal Dunia Dibuat Daripada Tahi Beruang Panda

Tahi panda

BIASA kita dengar tentang kopi "tahi musang" yang begitu mahal harganya. Namun berbeza kali ini apabila seorang lelaki di China cuba memecahkan rekod harga teh termahal di dunia yang diperbuat dari tahi Beruang Panda.

Pensyarah salah sebuah kolej itu, An Yanshi telah mengumpulkan lima tan tinja Beruang Panda untuk mencipta sejenis teh yang baru.

Dia yakin bahawa tinja tersebut yang memiliki aroma unik mampu membuatkan teh ciptaannya nanti menjadi kegemaran mereka-mereka yang bercita rasa tinggi dan membolehkan ia dijual sehingga £50,000 (RM252,432) sekilogram.

Yanshi menjelaskan "Beruang Panda memiliki sistem pencernaan yang kurang cekap dan ia hanya menyerap sekitar 30 peratus sebarang zat makanan yang dimakan. Ini bermakna, tinja haiwan ini kaya dengan serat dan nutrient"

"Ia memiliki aroma yang matang, kepedasan serta tersendiri semasa melalui proses penapaian."

Yanshi yang mengumpulkan tahi beruang menggunakan lori dari pusat ternakan Panda gergasi di Chengdu, daerah Sinchuan Selatan China mensasarkan untuk memegang Guinness World Record sebaik sahaja pusingan pertama tehnya sedia untuk dijual.

Kopi paling mahal di dunia setakat ini dibuat daripada bijian kopi yang dimakan, disepara cernakan serta dikeluarkan semula oleh sejenis musang Indonesia.

Kopi Luwak, atau "Civet Coffee" dijual sehingga £100 (RM504.80) untuk setiap 0.45kg di United Kingdom.

Sumber: metro.co.uk

Azhan: teh najis? pergggghh…sesodap mano pun tak kan diminumnya…

8 comments:

  1. alamak aih..
    x sanggup den nak minum..
    huhhuuhu..

    ReplyDelete
  2. macam2 sekarang ni. pasni, cari cara nak buat teh dari najis manusia. boleh recycle. hehehe.

    ReplyDelete
  3. hehe.itu memudahkan urusan pembentungan najis...eksport ke luar negara pula...

    ReplyDelete
  4. salam, dulu kopi luwak dr tahi musang...skrg ni pulak..nampaknya tahi pun sedap.

    ReplyDelete
  5. kopi luwak-asalnya dari indonesiakan...

    tak cuba pun tak apa teh panda ni...

    ReplyDelete
  6. erkkk...gelinyee...
    tak sggp nk minum..

    ReplyDelete
  7. errrrkkkk
    cm berkire2 dh nk minum teh ni

    ReplyDelete
  8. apo lah polik bonar orang cino nih?

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana sudi memberikan pendapat,nasihat dan kritikan, moga dirahmati-NYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...